XII Degustacja Wódek - „Rynki Alkoholowe”

XII Degustacja Wódek zorganizowana przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe” za nami. W piątek, 25 maja, w toruńskim Hotelu Gotyk wybrano i nagrodzono najlepsze produkty w danej kategorii. W tegorocznym wydarzeniu można było się łatwo doszukać kilku podobieństw względem poprzedniej degustacji.

Przede wszystkim wysoki poziom rywalizacji zgłoszonych produktów – przed wielu laty różnie z tym bywało, teraz jest to już standard. I bardzo dobrze, warto trochę utrudnić pracę jurorom konkursu!

Kolejne podobieństwo – ponownie zgłoszono więcej produktów w kategorii wódek smakowych oraz smakowych wyrobów spirytusowych, niż w kategorii wódek czystych. Dawniej bywało na odwrót, ale trendy na rynku stopniowo się zmieniają i widać to także w organizowanym przez nas konkursie.

I wreszcie po trzecie – udział produktów ze Szczecińskiej Fabryki Wódek „Starka”, zakończony pełnym sukcesem. W ubiegłym roku Starka 30 Banquet pewnie wygrała wśród wódek smakowych oraz smakowych wyrobów spirytusowych. Tym razem jej śladem podążyła starsza siostra – Starka 35 (tak, tak, to trunek 35-letni!), która zyskała najwięcej jurorskich punktów w kategorii cenowej powyżej 35 zł (przy czym butelka tego trunku to wydatek ok. 1000 zł), a także w całej tegorocznej degustacji.

– Byłoby niewłaściwe powiedzieć, że spodziewałem się tego medalu. Na pewno jednak mocno na niego liczyłem – przyznał krótko Sylwester Kloskowski, członek zarządu i dyrektor finansowy Szczecińskiej Fabryki Wódek „Starka”.

Wśród „smakowców” w cenie do 35 zł medal zdobył Charley’s Gin z portfolio Grupy AWW. Producent ten mógł być jednak podwójnie zadowolony, bo otrzymał także drugi medal w kategorii specjalnej „Za odwagę, dobrą kompozycję i podążanie za światowymi trendami”. To nagroda za stworzenie ziołówki Bitter Laufhund. Co ciekawe, oba te alkohole z portfolio Grupy AWW otrzymały niedawno certyfikaty jakości i tytuły „Top Produkt” podczas XXVIII atestacji żywności programu „Doceń polskie”.

– Charley’s Gin to produkt obecny na rynku od 1,5 roku. Cieszy się dużą popularnością konsumentów, którzy chętnie wracają po niego do sklepów. Destylat kupujemy od renomowanej angielskiej firmy, co gwarantuje jego wysoką jakość. Dodajemy do tego własny surowiec wpływający na smak. Korzystamy też z naszych instalacji do rektyfikacji spirytusu. W efekcie otrzymujemy produkt, który jest łagodny, a swoją delikatnoscią zbliża się do znanej marki Beefeater – zdradził Karol Kubicki, dyrektor sprzedaży w Grupie AWW. – Z kolei ziołówka Laufhund to tegoroczna nowość. Pracowalismy aż 8 miesięcy, aby uzyskać satysfakcjonujący nas smak, a jako wzór traktowaliśmy markę Jägermeister. Do stworzenia ziołówki użylismy 45 ziół, ale nie mogę powiedzieć jakich.

W kategorii wódek czystych po podliczeniu punktów przyznawanych przez jurorów, złoty medal zdobyła Żołądkowa de Luxe z portfolio Stock Polska Sp. z o.o. To produkt znany i lubiany na naszym rynku, więc z pewnością zasługiwał na takie wyróżnienie. Zresztą klasę tej wódki dostrzegali też już jurorzy konkursów międzynarodowych. Wszak Żołądkowa de Luxe zdobyła złoty medal w konkursie Monde Selection w Brukseli w 2014 r. czy srebrny podczas International Spirits Challenge 2015.

Degustacja tradycyjnie odbywała się „w ciemno”, a więc jurorzy nie wiedzieli, próbki jakich marek i producentów oceniają. A w niezależnej komisji oceniającej w tym roku zasiadali: Mariusz Kapczyński – przewodniczący jury (dziennikarz i krytyk winiarski, juror krajowych oraz międzynarodowych konkursów alkoholi, twórca portalu Vinisfera.pl), Ryszard Berent (prezydent Stowarzyszenia Polskich Barmanów), Łukasz Klesyk (dziennikarz kulinarny i alkoholowy, obecnie pracujący w magazynie „Ferment”) oraz Jerzy Warlikowski (znawca i koneser alkoholi, przedstawiciel Kartel Press SA – wydawcy miesięcznika „Rynki Alkoholowe”).

W konkursie brały udział wódki i wyroby spirytusowe produkowane przez: Stock Polska Sp. z o.o., Toruńskie Wódki Gatunkowe, Szczecińską Fabrykę Wódek „Starka” Sp. z o.o., Grupę AWW Sp. z o.o. Sp. k. oraz Polską Fabrykę Wódek Old Distillery Sp. z o.o. Oczywiście część firm zdecydowała się zgłosić do rywalizacji więcej produktów.

IMG 0365